În 2008 ritmul de creștere a numărului de abonați ai telefoniei fixe ar putea să scadă până la un nivel de circa 3%InfoMarket.MD, 22.05.2008
Acest fapt se menționează în Raportul Agenției Naționale pentru
Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologii Informaționale
privind activitatea sa în anul 2007.
Specialiștii ANRCETI notează telefonia fixă în Moldova a atins
stadiul maturității și că în viitorul apropiat cota acesteia pe piața
telecomunicațiilor se va diminua. Ei afirmă că saturația pieței se va
produce atunci, când numărul abonaților telefoniei fixe va ajunge la
1,3-1,4 mil. Totodată, scăderea ritmului de conectări noi ar putea
cauza reducerea tarifelor de conectare la telefonia fixă. Potrivit
specialiștilor Agenției, unul dintre cele mai serioase riscuri pentru
telefonia fixă vine din partea operatorilor de telefonie mobilă.
Reducerea tarifelor și creșterea ratelor de penetrare a serviciilor de
telefonie mobilă va stimula procesul de migrare a traficului din
rețelele fixe spre cele mobile.
Astfel, apelurile de tipul mobil-mobil vor fi tot mai mult preferate
de clienți față de cele de tipul mobilfix, fix-mobil și chiar fix-fix.
Pornind de la structura actuală a pieței de telefonie fixă și de la
raportul între tarifele cu amănuntul la serviciile operatorului istoric
și tarifele de interconectare aplicate de acesta, Agenția estimează că
raportul între cota de piață a SA „MOLDTELECOM” și cea a operatorilor
alternativi nu va suferi schimbări esențiale. Cât privește ritmurile de
creștere a numărului de utilizatori ai serviciilor de telefonie fixă
prin protocolul IP, acestea vor fi, în mare parte, determinate de
ritmul de migrare a rețelei PSTN SA„MOLDTELECOM” spre rețeaua de tip
NGN (Next Generation Network) în contextul reutilării tehnologice, de
construirea de către operatori a segmentelor noi de rețea bazate
exclusiv pe protocolul IP.
În 2007, numărul abonaților la serviciile de telefonie fixă a
crescut cu 61,8 mii sau cu 6,07% și a depășit cifra de 1 mil. 79 mii.
SA „MOLDTELECOM” a conectat la rețeaua sa 52,67 mii de abonați noi sau
85,2% din totalul conectărilor, iar operatorii alternativi – 9,13 mii
sau 14,8% din conectări. Urmare a creșterii numărului de abonați, rata
de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la o sută de
locuitori, s-a majorat de la 29,7%, în 2006, la 31,53%, în 2007.
Astfel, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă pentru anul
2007, stabilită în Programul de telefonizare a țării pentru anii
2005-2010, în mărime de 29,1%, a fost depășită cu 2,43 puncte
procentuale. În 2007, SA „MOLDTELECOM” a continuat să dețină cea mai
mare cotă de piață după numărul de abonați - de 97,9%. Ceilalți 13
operatori alternativi au împărțit o cotă de piață de 2,1%.
26 mai 2008 an.